اکسپت چیست؟ اکسپت تلفظ فارسی یک کلمه انگلیسی است که به صورت Accept نوشته می شود. این کلمه از کلمات پرکاربرد انگلیسی است که به معنی قبول شدن و یا مورد پذیرش قرار گرفتن یا موافقت کردن می باشد.اما در اکسپت مقاله ، به مقالات پذیرفته شده یا اکسپت شده یک شناسه دیجیتالی شی (DOI) داده می شود که به آنها امکان استناد و ردیابی را می دهد. DOI برای یک مقاله خاص برای همیشه منحصر به فرد است و می تواند برای استناد و دسترسی بیشتر به مقاله برای انتشار چاپ استفاده شود. اما در این مقاله بیشتر به معنای اکسپت مقاله خواهیم پرداخت و همینطور روش های سریع برای اکسپت مقاله را عنوان خواهیم کرد با این مقاله از مشاورین برتر همراه باشید.
اکسپت مقاله به چه معناست؟
پس از این که مقاله برای ویراستار و یا ویراستاران یک مجله ارسال شد، در صورتی که مقاله مورد قبول ویراستاران قرار بگیرد مقاله پذیرش شده است. به فرآیند پذیرفته شدن مقاله توسط ویراستاران مجله، اکسپت مقاله گویند. اکسپت مقاله در اغلب موارد پس از ارسال برخی اصلاحات و اعمال آنها توسط نویسنده انجام میگیرد ولی در مواردی ممکن است در ارسال نسخه اولیه، اکسپت مقاله توسط ویراستاران انجام گیرد.
هرگز دلیل واحدی برای اکسپت (یا عدم اکسپت ) مقاله برای چاپ در یک مجلات علمی وجود ندارد، واقعیت این است که برای این اتفاق باید چندین دلیل به هم پیوست که از جمله این هشت دلیل است.
- یکی از دلایل انتشار این است که نسخه خطی به موضوعی در حال ظهور می پردازد، بخشی از علم که لازم نیست جدید باشد، بلکه باید بدیع باشد، بنابراین موضوع اصلی نسخه خطی باید ارزشمند و مرتبط باشد. ، مورد توجه جامعه علمی بین المللی باشد. یک توصیه این است که به تماسی از ژورنال مطابق با موضوعی که پیشنهاد می کند پاسخ دهید.
- به موازات این دلیل اول، باید در نظر داشته باشیم که مقاله ارائه شده باید اصیل باشد، یعنی بدیع باشد تا ویراستاران آن را جالب بدانند و چیز جدیدی در زمینه علمی و پژوهشی ارائه دهد که چاپ آن در مجله را توجیه کند. مرتبط بودن موضوع یکی از جنبه هایی است که توسط تیم های تحریریه (و داوران) مجلات مورد توجه قرار می گیرد.
- دلیل سوم در اهمیت فراداده (عنوان، چکیده و کلمات کلیدی) فراوان است. اینها باید به درستی انتخاب و نوشته شوند، با تعداد کاراکترها (عنوان)، طول بر حسب تعداد کلمات (خلاصه و کلمات کلیدی) مشخص شده توسط مجله (که معمولاً از ویژگیهای تخصصی که در آن جابجا میشوند پیروی میکنند) و بالاتر از همه تنظیم شوند. ، که در چکیده دلیل و هدف تحقیق، روش مورد استفاده، برجسته ترین نتایج به دست آمده و نیز نتیجه گیری اصلی به وضوح نمایان می شود.
- دلیل چهارم بر لزوم ساختار و نگارش صحیح نسخه خطی تمرکز می کند، به طوری که شامل تمام عناصر لازم برای نگارش علمی قلمداد می شود و بدون تکرار ایده ها یا کمبود عناصر به درستی توسعه می یابد. مقاله باید به درستی نوشته شود، باید تاکید شود که نوشته علمی باید: دقیق، واضح و مختصر باشد و ایده ها به صورت منظم، مختصر و روان ارائه شوند تا از زبان “پیچیده” و دشوار پرهیز شود. (نیازی به گفتن نیست که نباید اشتباه دستوری وجود داشته باشد) و توانایی استدلال کافی نشان داده شده است. در اینجا نمیتوان نیاز به درست ساختن جداول و شکلها و همچنین شمارهگذاری و افسانه آنها را فراموش کنیم که در صورت نشاندادن، باید به حداکثر تعداد مجاز توسط مجله تنظیم شوند.
- دلیل پنجم بر تاکید بر اهمیت مرتبط بودن مراجع تمرکز دارد، مقاله باید از یک بررسی عمیق در پایگاه های داده مناسب (SCOPUS، WOS) حاصل شوند، همه موارد مهم موضوع مورد بحث در مقاله باید وجود داشته باشد، به طوری که هیچ چیز نامرتبطی در مقاله گنجانده نشود و به موازات آن باید به مقاله و تحقیقات آن تنوع داده شود و غنای استنادها نیز مشهود باشد.
- به عنوان دلیل ششم، اهمیت دقت روش شناختی و کفایت ابزار تحقیق را برجسته می کنیم. صرف نظر از اینکه مجلاتی وجود دارند که به نظر ما به اشتباه مقالات کیفی (یا کمی) را مردود می کنند، روش شناسی باید کاملاً پایه گذاری شده باشد و در تمام بخش های آن به وضوح بیان شود.
- همچنین مهم است که اهمیتی که به شرح نتایج، بحث و نتیجهگیری داده میشود را در نظر داشته باشید. نتایج به دست آمده در بررسی (چه چیزی پیدا شد؟)، باید به درستی افشا شود، و همچنین پیشرفت هایی که رخ داده است. به همان ترتیب بحث (معنی آنچه را که من پیدا کردم چیست؟) و نتیجه گیری (مجموعه یافته هایی است که مهمترین کار برای آینده تحقیق در مورد موضوع مورد بررسی است).
- هشتمین و آخرین دلیل در مجموعهای از معیارها فراوان است، مانند: پژوهشی بودن این مقالات، بینالمللی بودن این تحقیقات، ارائه نتایج پروژههای تحقیقاتی که برای شرکت در فراخوانهای رقابتی یارانه دریافت کردهاند.
برای اکسپت مقاله کدام قسمت های آن مورد بررسی قرار می گیرد؟
هنگامی که یک نسخه خطی به صورت سرمقاله پذیرفته می شود، آخرین دور بررسی ها را پشت سر می گذارد تا اطمینان حاصل شود که قالب بندی و محتوا مطابق با الزامات فنی و علمی مجله است.
برخی از مواردی که در این مرحله بررسی می شوند عبارتند از :
نام و خانوادگی نویسنده
بیانیه تامین مالی
بیانیه منافع رقابتی
بیانیه در دسترس بودن داده ها
قالب بندی شکل و جدول
نام فایل برای شکل ها، جداول، و اطلاعات پشتیبانی
6 روش برای اکسپت تضمینی مقاله
- برنامه ریزی
- پیش نویس
- تجدید نظر
- ویرایش
- تصحیح
- ارائه
1. مرحله برنامه ریزی برای نوشتن مقاله
بسیار دشوار و حتی بیهوده است که در همان زمان سعی کنید در مورد آنچه می خواهید بنویسید و چگونه می خواهید آن را بیان کنید فکر کنید. در برنامه ریزی، سعی می کنید با استفاده از نکات زیر، پیش بینی کنید که می خواهید متن نهایی شما چگونه باشد:
- موضوع نوشتن و حوزه محتوایی خود را مشخص کنید. موضوع خود را به یک زاویه خاص محدود کنید که در متن شما ایجاد می شود. اطمینان حاصل کنید که از محتوای خاص یا الزامات فنی که ممکن است از معلمان داشته باشید آگاه باشید. در صورت نیاز منابع اطلاعاتی را تحقیق و تجزیه و تحلیل کنید.
- زمان مورد نیاز برای تکمیل کار نوشتن خود را محاسبه کنید. به یاد داشته باشید که حتی یک مقاله دانشگاهی 1500 کلمه ای ممکن است چند روز طول بکشد تا به درستی تکمیل شود.
- ایدهها، افکار، استدلالها، کلمات و عباراتی را که فکر میکنید مربوط به متن شماست، یادداشت کنید.
- استدلال های اولیه خود را به صورت طرح کلی به دنبال یک نظم منطقی که با ساختار کلی مقاله از آغاز، بدنه و پایان مطابقت دارد، سازماندهی کنید. ایده ها را در گروه های فرعی قرار دهید که بعداً به پاراگراف تبدیل می شوند.
2. مرحله پیش نویس مقاله
هنگام نوشتن اولین پیش نویس متن خود، فقط روی محتوا تمرکز کنید و زبان و جنبه های فنی مانند گرامر، املا و نقطه گذاری را فراموش کنید. شما باید آزادانه بنویسید و سعی کنید بهترین راه برای انتقال ایده های خود را بیابید. در این مرحله در بررسی املا و سایر موارد نابسامان گیر نکنید! این جریان نوشتن شما را متوقف می کند! نکات زیر را به خاطر بسپارید:
- پاراگراف آغازین (مقدمه) باید موضوع متن را ارائه دهد. هنگام انجام این کار از استفاده از اول شخص خودداری کنید (خیر: “در این مقاله من ارائه خواهم کرد…”) و تکنیک شروع قوی تر را برای ترغیب خواننده به ادامه خواندن ترجیح دهید. به عنوان مثال، یک سوال تحریک آمیز مطرح کنید. یک داستان گواه یا گویا ارائه دهید یا حقایق جالبی را در مورد پدیده مورد بحث ارائه دهید.
- پاراگراف های بدنه (بحث) باید هر کدام یک ایده یا جنبه از موضوع کلی را ارائه دهند و با یک جمله موضوعی شروع شوند که خواننده را به آنچه در پاراگراف زیر می آید راهنمایی کند.
- با استفاده از مثال ها، توضیحات، حقایق، نظرات و نقل قول ها، جملات حمایتی کافی برای جمله موضوعی ارائه دهید. طول متن مورد انتظار را در نظر بگیرید و بر اساس آن وارد جزئیات شوید.
- از کلمات پیوند دهنده (پیوندهای ربط و نشانگرهای گفتمانی، مانند و، یا، اما، بنابراین، زیرا، با این حال، علاوه بر این، به عنوان مثال و غیره) برای یکپارچه کردن منطقی استدلال ها، جملات و پاراگراف ها استفاده کنید.
- پایان (نتیجه گیری) باید نکاتی جمع بندی داشته باشد و به عبارت دیگر ایده یا پایان نامه کلیدی متن را تکرار کند. سعی کنید با یک جمله قوی به پایان برسانید که خواننده شما درخواست بیشتری کند…
- سعی کنید تا حد امکان کلمات و عباراتی را که استفاده می کنید، با استفاده از مترادف، زبان توصیفی و مجازی و در عین حال در نظر گرفتن سبک نوشتاری مورد انتظار از متن خود، متنوع کنید.
- اگر زمان اجازه می دهد، پیش نویس خود را به طور کلی بخوانید و مجدداً پیش نویس کنید و تغییراتی را که احساس می کنید ضروری هستند ایجاد کنید. نسبت به خودتان خیلی تند نباشید و در این مرحله روی ظرافت های مقاله تمرکز نکنید.
3. مرحله تجدید نظر در مقاله
هیچ متنی نباید بدون بررسی ارسال شود. برای جلوگیری از هر گونه اشتباه (مانند ارسال ایمیل اشتباه به شخص نامناسب، برای شروع) باید حتی کوتاه ترین ایمیل تجاری را دوباره بخوانید. بازنگری به معنای ارزیابی محتوای مقاله علمی خود و اطمینان از اینکه واقعاً آنچه را که در مرحله برنامه ریزی در نظر داشتید نوشته اید. ممکن است از شنیدن اینکه بازنگری باید به اندازه تهیه پیش نویس زمان ببرد، متعجب شوید! هنگام بازبینی چک لیست زیر را مرور کنید:
الف : در سطح بزرگ(متن-پارگراف)، از خود بپرسید:
- آیا من واقعاً در مورد موضوع مورد نیاز نوشتم و از استدلال ها و مثال های مرتبط استفاده کردم یا سهواً منحرف شدم؟
- آیا هر بخش از اطلاعات مربوط به پاراگراف موجود در آن است؟ آیا باید قسمت های خاصی را حذف کنم؟
یا آنها را به جای دیگری از متن منتقل کنید؟ به عبارت دیگر، آیا متن شما حول یک موضوع منسجم و یکپارچه است؟
- آیا هر پاراگراف و جمله به طور منطقی از آنچه قبل از آن نوشته شده پیروی می کند و مرتبط است؟ آیا از هر جمله موضوعی پشتیبانی کافی یا بیش از حد وجود دارد؟ بر این اساس تغییر دهید.
ب : در سطح کوچک (جمله-کلمه) از خود بپرسید:
- آیا از رابط های مناسب برای ارائه روابط منطقی بین بخش های متن (علت- معلول، کلی-جزئیات، مقایسه-تضاد، ترتیب زمانی و غیره) استفاده کردم تا متن را منسجم کنم؟
- آیا از نظر فنی ایده ها را با انتخاب های کلمه مرتبط، مرجع ضمیر مناسب و تکنیک هایی مانند موازی سازی و تاکید به هم گره زدم؟
- آیا انواع و طول جملات (از ساده به پیچیده، کوتاه و مختصر به طولانی و مفصل) را متنوع کردم؟ ترکیب دو جمله کوتاه متوالی یا تقسیم یک جمله مرکب مرکب طولانی به دو جمله کوتاهتر را در نظر بگیرید.
- آیا از تکرار همان ایده ها و کلمات خودداری کردم و از واژگان غنی و متنوعی استفاده کردم؟ آیا از صفت و قید برای غنی سازی متن استفاده کردم؟ آیا من عمدتاً از کلمات خودم استفاده کردم؟
- سعی نکنید با یک کلمه فانتزی که نمی دانید چگونه از آن به درستی استفاده کنید، خودنمایی کنید.
4. مرحله ویرایش مقاله قبل از ارسال برای اکسپت
ویرایش گاهی اوقات بخشی از بازنگری در نظر گرفته می شود، اما به قضاوت متن شما از نظر زبان و نکات فنی و نه محتوا اشاره دارد.
- جملات شما باید از قواعد ترتیب کلمات مناسب پیروی کنند، که هر کدام شامل یک موضوع و یک محمول باشد. از انواع زمان های فعل به درستی و مناسب استفاده کنید (زمان های ساده، حال ، آینده).
- مراقب مسائل توافق فاعل و فعل باشید.
- از انواع ساختارهای زبانی برای دقیقتر و دقیقتر کردن نوشتار خود استفاده کنید (ساختارهای مقایسهای، بندهای نسبی، جملات شرطی، نه بیش از حد صدای غیرفعال و غیره)
- هنگامی که از املای آن مطمئن نیستید از فرهنگ لغت استفاده کنید.
- هنگام تردید بین کاما، دونقطه، یا نیم دونقطه، از انواع علائم نگارشی به دقت استفاده کنید و با یک ویراستار مشورت کنید.
- برای مکانیک متن ویرایش کنید: حروف بزرگ، شماره گذاری و اختصارات.
5. مرحله تصحیح مقاله
تصحیح شامل یک مرحله اضافی است که پس از بازبینی و ویرایش به منظور یافتن اشتباهات کوچکی که تا کنون از دست داده اید، نیاز دارید. چه تغییر فوری محتوای لحظه آخری باشد یا برخی املا و علائم نگارشی که توجه شما را از دست داده است .
نکته: برای تصحیح دوم، سعی کنید اشتباهات را در خواندن متن به عقب مشخص کنید. از آنچه می توانید از این راه پیدا کنید شگفت زده خواهید شد.
6. مرحله ارائه مقاله برای اکسپت
پس از آماده شدن متن، زمان آن فرا رسیده است که با زیبایی شناسی، متن خود را به کمال برسانید.
- هنگام استفاده از رایانه، با استفاده از فونت، فاصله و سطوح سرفصل سازگار باشید. برای اصلاحات روی صفحه نمایش در لحظه آخر، همیشه مراقب خطاهای کوچک بیشتری باشید.
- در مقالات آکادمیک و بین المللی ، به قوانین مجلات ، پایبند باشید.
- استفاده از تورفتگی برای هر پاراگراف و همچنین فاصله بیشتر بین پاراگراف ها را در نظر بگیرید.
سخن پایانی :
روند نگارش مقالات و اکسپت و پذیرش آنها را شناختید. اگر در هر یک از این بخشها، احساس کردید که نیاز به کمک گرفتن از نیروهای حرفهای دارید، میتوانید روی موسسه چاپ مقاله مشاورین برتر حساب کنید.
مشاورین برتر در ترجمه، ویرایش، ویرایش نیتیو و تخصصی و پارافریز خدمات مختلفی ارائه میدهد.